1. Etusivu
  2. Ohjeita rekrytointiin
  3. Työntekijöiden etsiminen
  4. Innovatiivisia rekrytointikeinoja Appelsiinilaisittain

Innovatiivisia rekrytointikeinoja Appelsiinilaisittain

Innovatiivisia rekrytointikeinoja Appelsiinilaisittain

Millainen ennakkokäsitys meillä on työnhakijoista tai hakijoilla on organisaatiosta, ja mihin se perustuu. Löytyykö se oikea tyyppi, osaaja-asenne juuri sieltä, mistä luulemme sen löytyvän ja miten hakijat muodostavat mielikuvan organisaatiosta. Tästä syystä työntekijöiden houkuttelemisessa kekseliäille keinoille on todella käyttöä ja lisäksi organisaation pitää olla aktiivinen sen suhteen, että siitä on paljon oikeaa tietoa saatavana esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Rekrytoinnin haasteista tietää henkilöstöjohtaja Virpi Kainulainen, joka esitteli meille Appelsiinin tapaa rekrytoida uusia osaajia.

Rekrytoija voi ripustaa banderolleja sillan kaiteisiin ja verhota koko toimistorakennuksen julkisivun työpaikkailmoituksellaan, brändätä pizzerian yritysimagonsa mukaisesti ja puhaltaa satamäärin vappupalloja lapsiperheiden iloksi. Näin on tehty Appelsiinilla, mutta tärkeintä on löytää organisaatiolle parhaiten sopivat tavat ja työkalut ja määrittää tarkasti etukäteen mitä lähdetään hakemaan, muistuttaa Kainulainen.

Nykypäivän työntekijöitä houkuttelee työn joustavuus, etätyöskentely ja kehitysmahdollisuudet yrityksen sisällä. Hakijoilla on monenlaisia lähtökohtia ja elämäntilanteita, joihin yrityksen on yritettävä vastata. Hakijan valintoihin vaikuttaa arvot, työpaikan sijainti, yrityksen toimintamallit ja siellä työskentelevät ihmiset. Ajallemme leimallista on nopeus ja reagointi. Rekrytoijan on oltava tavoitettavissa tai puff, sinne meni potentiaalinen talentti. Rekrytoija voi luoda avoimen kohtaamistilanteen ensinnäkin vastaamalla puhelimeen tai ainakin soittamalla takaisin. Kotisivut on tärkeä tiedonlähde työnhakijalle ja sinne voidaan perustaa vaikkapa chätti, jota henkilökunta pyörittää vuoroissa. Uutena ja aikaa säästävänä rekrytoinnin työkaluna Appelsiini on ottanut käyttöön myös videohaastattelut.

Videohaastattelun avulla johto ja HR voivat arvioida huomattavasti suuremman massan työnhakijoita aikaa ja kustannuksia säästäen. Rekrytoiva esimies voi nauhoittaa muutaman esimerkiksi persoonallisuutta, asennetta tai stressinsietokykyä mittaavan kysymyksen ja lähettää ne vaikka kaikille hakijoille yhtäaikaisesti. Hakijat voivat omalla ajallaan vastata kysymyksiin web-kameran ja Internet-yhteyden avulla. Tämä nopeuttaa prosessin kaikkia osa-alueita ja keskustelua voidaan jatkaa sopivien kandidaattien kanssa videoiden välityksellä pidempäänkin, summaa Kainulainen. Myös hakijat ovat ottaneet videohaastattelut hyvin vastaan ja pitäneet sitä kekseliäänä ja aikaa säästävänä keinona päästä tutustumaan yritykseen ja sen henkilöstöön etukäteen.

Rekrytointiprosessi ei kuitenkaan pääty vielä siihen kun sopiva henkilö on löytynyt esimerkiksi Monsterin verkostojen kautta ja työsopimus allekirjoitetaan, vaan kestää koko koeajan verran. Uusilta työntekijöiltä saa hyvää palautetta siitä, että vastasiko ennakkokäsitys todellisuutta eli pystyikö yritys lunastamaan kaikki antamansa lupaukset. Työtehtävien on vastattava työnkuvausta ja jos ilmoituksessa on kerrottu upeista mahdollisuuksista kouluttautua ja kehittyä uralla, kilpailukykyisistä ansioista ja mahtavista työkaverista, niitä asioita on organisaatiossa myös todella oltava. Yrityksen kannattaakin aidosti ja rehellisesti kertoa, millainen organisaatio on. Kaikki eivät sovi yrityskulttuuriin eikä tarvitsekaan, mutta juuri ne oikeat henkilöt on löydettävä. On myös muistettava, että oma henkilöstö rakentaa yrityksen mielikuvaa ja toimii parhaassa tapauksessa puolestapuhujina. Henkilöstön tyytyväisyys vaatii ympärivuotista työtä ja Appelsiinilla tähän on panostettu mm. osaamisen jatkuvalla seurannalla, sisäisellä koulutuksella kuten Appelsiini Akatemialla ja säännöllisillä kehityskeskusteluilla. Appelsiinissä koetaan, että työnantajamielikuvaa rakennetaan vain sisältä päin. Kun se on kunnossa, myös ulkona puhutaan oikeaa asiaa organisaatiosta.

ICT-talo Appelsiini on perustettu vuonna 1999. Työntekijöitä on tällä hetkellä 240 ja heidän keski-ikä on 32,4 vuotta. Viime vuonna solmittiin 62 uutta työsopimusta ja tämän vuoden rekrytointitavoite on jopa 90 uutta työntekijää. Siinä riittää henkilöstöjohtajalla tekemistä. Kiitos Virpi, että ehdit kertomaan meille kuinka Appelsiinilla rekrytointiprosesseja toteutetaan.


Katja Kuusenmäki