Skip to main content
  1. Etusivu
  2. Ohjeita rekrytointiin
  3. Rekrytointikustannukset
  4. Rekrytointikustannusten alentaminen

Rekrytointikustannusten alentaminen

Rekrytointikustannusten alentaminen

Kaikille jotka osallistuvat rekrytointiin on tärkeää löytää keinoja vähentää rekrytointiin käytettäviä kustannuksia. Samaan aikaan halutaan kuitenkin varmistaa se, että avoimiin tehtäviin löydetään sopivat työnhakijat. Lue alta vinkit ja tutustu Monsterin ajankohtaisiin tarjouksiin ja löydä parhaat ammattilaiset Monsterin avulla.

Rekrytointikustannukset vievät suuren osan HR:n budjetista ja tänä päivänä monista osa-alueista joudutaan nipistämään, jotta rahat saataisiin käytettyä mahdollisimman tehokkaasti. Toisin kuin monilla muilla liike-elämän osa-alueilla, rekrytoinnin kustannukset ovat yleensä helposti saatavilla, mutta ne eivät välttämättä aina ole helposti analysoitavissa.

On vaikea lähteä pienentämään rekrytointiin käytettyä kustannusta, jollet tiedä mikä on lähtötasosi. Valitettavasti olemassa ei ole yhtä ja oikeaa tapaa arvioida rekrytoinnin kustannusta. Lisäksi sinun tulisi erikseen analysoida, kuinka paljon rekrytointi maksaa kullekin yksikölle. Maksaako uusien myyjien rekrytointi selvästi enemmän kuin henkilön palkkaaminen IT-Helpdeskiin? Toimiiko tietynlainen mainonta tietynlaisiin tehtäviin, mutta ei toisiin. Laskeaksesi lähtötason rekrytointikustannuksille perehdy edellisen vuoden lukuihin.

Rekrytoinnin kustannukset muodostuvat:

  • Ulkoisista kustannuksista — rekrytointi- ja henkilöstöpalvelualan yritysten palkkiot, rekrytointi-ilmoittelu ja rekrytointi kampanjat, rekrytointimessut, head-huntereiden palkkiot, palkkiot omille työntekijöille jne.
  • Sisäisistä kustannuksista — perehdytykseen ja koulutukseen liittyvät kulut, henkilöstöedut, sisäiset palvelut, matkakustannukset jne.

Rekrytoinnin kutsannuksiin ei tule laskea rekrytoitavan henkilön palkkaa. Tämä kulu kuuluu yksikölle jossa työntekijä työskentelee.

Huolimatta siitä kuinka päädyt lopullisiin lukuihin laske kustannuksesi varmistaen, että olet johdonmukainen. Lähtötason laskeminen rekrytointi kustannukselle auttaa sinua luomaan kriteerit ja tavoitteet.

Kustannusten alentaminen

Voidaksesi alentaa rekrytoinnin kustannuksia ja asettaa tavoitetasoja sinun tulisi ensin selvittää ovatko kustannukset ylipäätään korkeat. Ei ole järkeä antaa katteettomia lupauksia kulujen pienentämisestä johtoryhmälle, mikäli jo rekrytoit minimibudjetilla.

Jokainen toimiala, tehtävänkuva ja yritys on erilainen ja jokainen tekee tietyn määrän kokeiluja ja virheitä etsiessään tehokkainta tapaa rekrytoida parhaat työntekijät budjetin rajoissa.

Tässä muutama vinkki kustannusten pienentämiseen:

Siirry internetin käyttöön — Työpaikkailmoituksen julkaisu internetissä on perinteistä lehtimainontaa selvästi edullisempi vaihtoehto. Voit kohdistaa työpaikkailmoituksesi juuri oikealle kohderyhmälle ja lisätä työpaikkailmoitukseen esim. bannermainontaa niin halutessasi.
Markkinoinnin hyödyntäminen— Mikäli yrityksesi pyörittää normaaleja mainoskampanjoita selvitä voisitko levittää sanaa avoimista rekrytoinneista muun mainonnan mukana. Usein tämä onnistuu hyvin yksinkertaisella tapaa lisäämällä mainoksiin linkki "Katso avoimet työpaikkamme" tai lisäämällä viesti TV mainoksiin. Usein ihmiset joita haluat palkata, ovat ihmisiä jotka ostavat tuotteitasi. Näin voit lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Vaihda yhteistyökumppania — Rekrytointiyrityksistä kaikilla on omat etunsa ja haittansa, mutta yleensä saat sitä mistä maksat. Jos sinusta tuntuu että maksamasi 20%:n komissio on liikaa, neuvottele hintaa alaspäin tai vaihda yritykseen joka tarjoaa pienempää komissiota. Muista kuitenkin, että palvelun tasossa voi olla huomattavia eroja.
Korosta talon sisällä vastuuta kuluista — Asiat kuten rekrytointikampanjan suunnittelu nostavat usein rekrytoinnin kustannuksia huomattavasti. Mieti mitä voit tehdä itse. Muista, ettei runsaasti huomiota herättävä kampanja aina ole paras vaihtoehto. Hienovarainen ja ammattimainen ulkoasu voi olla yhtä tehokas.
Käytä nykyisiä työntekijöitä — Kannustimien tarjoaminen nykyiselle henkilöstölle sopivien työntekijöiden löytämiseksi on nykyisin yhä suositumpaa, etenkin kun otetaan huomioon sosiaalisten verkostojen, kuten LinkedIn ja Facebook, tarjoamat mahdollisuudet.

Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa rekrytoida ja on vain sinusta kiinni kuinka kekseliäitä tapoja rekryointiin pystyt luomaan.
 

Back to top