1. Etusivu
  2. Monsterin käyttö
  3. Työpaikkailmoitusten julkaisu
  4. Kuinka teen työpaikkailmoituksesta hakukoneystävällisen?

Kuinka teen työpaikkailmoituksesta hakukoneystävällisen?

Kuinka teen työpaikkailmoituksesta hakukoneystävällisen?

Työpaikkailmoituksesi näkyvyyden kannalta on tärkeää, että huomioit työpaikkailmoitusta jättäessäsi seuraavat seikat ja autat meitä samalla nostamaan työpaikkasi korkealle Googlen, Yahoon ja muiden hakukoneiden tuloksissa.

SEO (Search Engine Optimisation eli hakukoneoptimointi) tarkoittaa sitä että kun käyttäjä käyttää tiettyä hakusanaa tai hakusanayhdistelmää, nousee haluttu verkkosivu tuloslistalla hakutulosten kärkeen. Suurimmilla hakukoneilla on jatkuvasti muuttuvat algoritmit, jotka määräävät verkkosivujen järjestyksen hakutuloksissa. Hakutuloksissa hyville sijoille nouseminen edellyttää muutaman yksinkertaisen säännön noudattamista.

Ensimmäinen asia, jota ihmiset katsovat hakutuloksista (ja linkki jota he toivottavasti klikkaavat) on title-tagi. Kaikilla Monsteriin ilmoitetuilla työpaikoilla on automaattinen title-tagi, joka muodostuu seuraavista osa-alueista:

< Tehtävänimike> työpaikka <Sijainti>

Esim. Myyntineuvottelija-Työpaikka-Helsinki-Uusimaa-Suomi. Mikäli käytät räätälöityä ilmoituspohjaa ja näin ei ole, voit muuttaa ilmoituspohjaasi ottamalla yhteyttä tekniseen tukeemme.

Hakukoneet huomioivat myös sivun keskeisen sisällön relevanssin laskemalla, montako kertaa hakusanat tai niiden yhdistelmät esiintyvät työpaikkailmoituksessasi. Lukuisat muutkin sivun elementit vaikuttavat työpaikkailmoituksesi sijoittumiseen hakutuloksissa, mutta voit parantaa sijoitustasi seuraavien toimenpiteiden avulla.

Anna ilmoitukselle selkeä otsikko
Aseta itsesi työnhakijan asemaan. Millä sanoilla he tekisivät hakuja, jos he etsisivät avoinna olevaa tehtävääsi? Jos käytät termejä, joita työnhakijat todellisuudessa hakevat, lisäät todennäköisyyttä, että ilmoituksesi huomataan.

Hakusanatermit näkyvät myös lihavoituna hakutuloksissa, mikä lisää todennäköisyyttä, että käyttäjä huomaa ne ja klikkaa niitä.

  • Älä käytä – Aktiivinen ja nälkäinen myyntitykki
  • Käytä – Myyntineuvottelija

Avaintaidon lisääminen tehtävänimikkeeseen lisää sen houkuttelevuutta tarkemmin rajatulle yleisölle.

  • Älä käytä – Webbikehittäjä
  • Käytä – Java-webbikehittäjä

Vältä käyttämästä tehtävänimikkeitä, jotka ovat arvoituksellisia tai kysymysmuodossa. Ne eivät näy haluamiesi hakusanojen alla, ja ne vähentävät klikkausten todennäköisyyttä.

  • Älä käytä – Haluatko työskennellä pankissa?
  • Käytä – Pankkineuvoja

Käytä sijaintitietoa
Työpaikkailmoitukselle antamasi sijainti liitetään tehtävänimikkeeseen, jolloin ne muodostavat sivun otsikon. Älä siis kirjoita sijaintia enää ilmoituksen otsikkoon, tai title-tagisi näyttää seuraavalta:

Myyntineuvottelija-Raumalle-työpaikka-Rauma-Satakunta-Suomi

Hakukone lukee tämän hakusanaspämmäykseksi, ja se johtaa työpaikkasi huonompaan sijoittumiseen hakutuloksissa.

Kun ilmoitat työpaikasta Monsterissa ja sinua pyydetään ilmoittamaan työpaikan sijainti, voit parantaa hakukoneoptimointia ilmoittamalla kaksi olennaista asiaa.

  • Postinumero (toimii Google Maps -ominaisuutemme kanssa)
  • Lähin kaupunki (ja alue tarpeen vaatiessa)

Hakukoneissa näytettävä title-tagi on rajoitettu 90 kirjaimeen, joten pitkillä sijaintikuvauksilla on usein haitallinen vaikutus.

  • Älä käytä – Myyntineuvottelija-Helsinki-Herttoniemi-Hitsaajankatu-Uusimaa-Suomi
  • Käytä – Myyntineuvottelija-Helsinki

Voit ilmoittaa sijainnin tarkemmin varsinaisessa tehtävänkuvauksessa, mutta hakukoneoptimointia ajatellen kannattaa luottaa yhteen avainsijaintiin, joka vastaa sitä aluetta, jolta uskot useimpien työnhakijoiden työpaikkaa etsivän.

Laadi hyvä aloituskappale
Tehtävänkuvauksen 155 ensimmäistä merkkiä ovat erittäin tärkeitä työpaikkailmoituksesi onnistumisen kannalta. Sen sijaan että ryhtyisit kuvailemaan yritystäsi, anna tehtävästä lyhyt yleiskuvaus, jossa toistetaan tehtävänimike ja sijainti kertaalleen. Jos vielä saat sovitettua tehtävänimikkeen muodostavat sanat johonkin toiseen kohtaan, tulosta pitäisi syntyä.

Työpaikkailmoituksen avaus ei kuitenkaan saa olla hakusanalistaa, koska hakukoneet palkitsevat hyvin muodostetun avaussisällön. Title-tagin tavoin käyttäjän etsimät avainsanat näkyvät lihavoituna hakukoneen tuloksissa, mikä lisää todennäköisyyttä, että käyttäjä klikkaa työpaikkailmoitustasi.

Hyvä esimerkki aloituskappaleesta(hakusanayhdistelmät lihavoituna ja aiheeseen liittyvät termit alleviivattuna) myyntineuvottelijan tehtävälle Helsingissä on:

“Etsimme asiantuntijoista koostuvaan myyntitiimiimme Helsinkiin myyntineuvottelijaa, jolla on kokemusta uusasiakasmyynnistä."

Toista hakusanayhdistelmäsi
Myös tehtävänkuvauksesi loppuosan tulisi sisältää hakusanasi ja hakusanayhdistelmäsi muutamalla eri tavalla. Pidä tehtävänimikkeesi etusijalla ja varmista, että se esiintyy tehtäväkuvauksessa vähintään kolme ja enintään kuusi kertaa.

Lauseet kuten ” Myyntineuvottelijan vastuualueet…” tai ”Kuten olet osoittanut aiemmissa myyntineuvottelijan tehtävissä…” ovat hyvä tapa saada hakusanat mukaan ilman että ne näyttävät väkinäisiltä.

Varmista myös, että jokainen hakusanayhdistelmäsi sana esiintyy itsenäisenä vielä pari kertaa. Eli jos esimerkiksi käytät termiä ”Myynti” tehtävän vastuualueisiin liittyen, saat hyvin kirjoitetun tehtävänkuvauksen, jossa olennaiset hakusanat esiintyvät tarpeeksi usein.

Hakusanayhdistelmäsi (tai sanojen, jotka liittyvät hakusanayhdistelmääsi) tulisi muodostaa 5–10 % sivun koko sisällöstä. Eli 200 sanan tehtävänkuvauksessa se tarkoittaa 10–20 kertaa. Tämä voi kuulostaa paljolta, mutta jos voit mainita termin ”Myyntineuvottelija” kuusi kertaa, sanat ”Myynti” ja ”Neuvottelija” pari kertaa kummankin ja työpaikan sijainnin vielä pari kertaa, niin työpaikkailmoituksesi on optimoitu hyvin.

Hakusanaspämmäys on toimintaa, jota hakukoneet kehottavat tiukasti välttämään, joten yrittämällä parantaa sijoitustasi vain listaamalla aiheeseen liittyviä tehtävänimikkeitä, taitoja ja sijainteja saat todennäköisesti aikaan vain sen, että työpaikkailmoituksesi katoaa hakutuloksista.