Skip to main content
  1. Etusivu
  2. Monsterin käyttö
  3. Etsi CV:tä CV-tietokannasta
  4. Paremman kesätyön puolesta jo 4 vuoden ajan

Paremman kesätyön puolesta jo 4 vuoden ajan

Paremman kesätyön puolesta jo 4 vuoden ajan

Kesätyökausi 2014 on jo loppusuoralla kun koulut alkavat ja kesälomalaiset ovat palanneet töihin. Monster on ollut mukana kehittämässä nuorten kesätyömahdollisuuksia yhtenä Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppanina. Kevään 2014 aikana Monsterissa julkaistiin tuhansia kesätyöpaikkailmoituksia, joilla haettiin useita kymmeniätuhansia kausityöläisiä erilaisiin tehtäviin.

Perjantaina 22.8. palkittiin vuoden 2014 vastuullisimmat kesätyönantajat – Onnea Reaktor, Helen Sähköverkko ja Dream & Dream! Tikkurila palkittiin kesätyön kehittämisestä ja Lasten Päivän Säätiön Linnanmäki esimerkillisestä vammaisten ja osatyökykyisten nuorten työllistämisestä.

Vastuullisin kesäduuni 2014 -kilpailuun osallistui 68 työnantajaa ja vastauksia saatiin yli 2 600 kesätyöntekijältä. Kilpailuraati palkitsi työnantajia kolmessa kategoriassa: pienet alle 50 työntekijää, keskisuuret 50–250 työntekijää ja suuret yli 250 työntekijää. Suurten kategoriassa voiton ansaitsi Reaktor, keskisuurten sarjan voitti Helen Sähköverkko ja pienten sarjan tamperelainen jäätelökioskiyritys Dream & Dream. Lisäksi raati antoi kunniamaininnan kuudelle kilpailussa hyvin menestyneelle työnantajalle. Suurten sarjassa kunniamaininnan saivat VVO ja Tekes. Keskisuurten sarjassa nostettiin esiin Posiva ja Etelä-Pohjanmaan Osuuspankki sekä pienten sarjassa Pääkaupunkiseudun Partiolaiset ja Vesilahden kunnan liikunta- ja nuorisotoimi.

Työnantajia koskevat tiedot kerättiin suoraan organisaatiossa työskenteleviltä nuorilta. Kysymyksissä tiedusteltiin kampanjan edistämien hyvän kesätyön periaatteiden toteutumista sekä nuorten yleistä tyytyväisyyttä kesätyöpaikkaansa kohtaan. Päätöksen voittajista teki pisteiden perusteella kilpailuraati, johon kuuluivat kampanjan suojelija Peter Vesterbackan lisäksi Suomen lasten ja nuorten säätiön, Alma Median, Monster.fi:n, Soneran, Taloudellinen tiedotustoimisto TATin, Henkilöstöjohdon ryhmä HENRYn ja Suomen Ylioppilaiden Liiton edustajat.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja palkitsi myös kesätyötä ansiokkaasti kehittäneen työnantajan. Yhteistyökumppanina kilpailusarjassa toimiva ManpowerGroup valitsi voittajaksi Tikkurilan. Yritys on panostanut erityisesti kesätyöntekijöiden perehdytykseen, huolehtii heidän osaamisestaan ja kannustaa viestinnän avoimuuteen.

Linnanmäen huvipuisto edelläkävijä vammaisten ja osatyökykyisten nuorten työllistämisessä

Vastuullinen kesäduuni -kampanja yhdessä Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö Vamlasin kanssa on haastanut työnantajia tarjoamaan kesätyötä myös vammaisille ja osatyökykyisille nuorille. Vamlasin kokoama palkintoraati palkitsi Lasten Päivän Säätiön Linnanmäen huvipuiston esimerkillisestä toiminnasta vammaisten ja osatyökykyisten nuorten työllistämisessä. Lasten Päivän Säätiö on ollut aloitteellinen ja aktiivinen sekä osoittanut tahtoa räätälöityjen ratkaisujen etsimiseen. Linnanmäen kesätyöntekijät ovat olleet yhdenvertaisia työntekijöitä, nuoria nuorten joukossa. Tällainen edelläkävijyys osoittaa raadin mielestä työnantajan rohkeutta ja antaa esimerkkiä kaikkinaisen monimuotoisuuden arvostamisesta.

Lisäksi palkintoraati antoi kunniamaininnan Espoon kaupungille. Raati piti esimerkillisenä Espoon toimintamallia, jossa työllistämistoimijat, oppilaitos sekä eri hallintokuntien esimiehet etsivät yhdessä räätälöityjä ratkaisuja nuorten kesätyön onnistumiseksi. Toimintamalli on osoittanut, että kun on yhteistä, aitoa tahtoa, yhdenvertaiset mahdollisuudet kesätyöhön ovat kaikille nuorille avoinna.

Kesäduunikampanja haastaa työnantajia kesätyötalkoisiin

Jo neljättä kertaa järjestetty valtakunnallinen Vastuullinen kesäduuni -kampanja haluaa herättää yhteiskunnallista keskustelua nuorten kesätöiden merkityksestä. Suomen lasten ja nuorten säätiön, Alma Median, Monster.fi:n ja Soneran järjestämässä kampanjassa oli vuonna 2014 mukana 176 työnantajaa, jotka ovat tarjonneet yhteensä noin 33 000 vastuullista kesä- ja kausityöpaikkaa. Kampanjan sydän ovat hyvän kesätyön periaatteet, joiden avulla sekä kesätyöntekijä että työnantaja hyötyvät enemmän kesätyökokemuksesta. Periaatteet ovat: mielekäs työ ja kohtuullinen palkka, hyvä hakijakokemus, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus sekä kirjallinen työsopimus ja -todistus.

Back to top