Skip to main content
  1. Etusivu
  2. Henkilöstöasiat
  3. Työsuhdeasiat
  4. Palkka ei ole enää ainoa kannustin

Palkka ei ole enää ainoa kannustin

Palkka ei ole enää ainoa kannustin

Kaukana ovat ajat, jolloin henkilöstöetuja suotiin vain harvoille ja valituille. Nykyisin henkilöstöedut tarjoavat monipuolisen kokonaisuuden ja ne ovat kustannustehokas tapa pitää työntekijät tyytyväisinä. Jo murto-osalla palkkakustannuksista voit toteuttaa henkilöstöetuohjelman ja nostaa samalla henkilöstönne sitoutumista yritykseenne.

Palkka ei ole enää ainoa kannustin
Yhä useammalle työnhakijalle raha ja prameat etuudet eivät enää ole tärkeimmät houkutuslinnut. Eduista houkutteleviksi ovat nousseet ”pehmeät” edut kuten parempi työ- ja vapaa-ajan tasapaino ja joustavat työajat. Näistä eduista on tulossa merkittäviä kilpailuetuja rekrytoinneissa.

Valintamahdollisuudet ja joustavuus näyttävät olevan ratkaisevat tekijät työntekijöiden päätöksissä. Erityisesti pienten lasten vanhemmat valitsevat yrityksen, joka tarjoaa etätyömahdollisuuden tai joustoa työajoissa. Perustason kannustimet kuten 25 päivän palkallinen loma ovat edelleen suosittuja houkuttimia uusia henkilöitä rekrytoitaessa.

Mutta jos kaikki liittyvät joukkoon ja ryhtyvät tarjoamaan perheen ja vapaa-ajan kannalta ystävällisempää työaikaa, niin millä erottautua kilpailijoista? On olemassa monia luovia ja ilmaisia tai edullisia etuja, jotka lisäävät työtyytyväisyyttä ja houkuttelevat uusia työnhakijoita:

  • Yritysalennukset – Tarjoa työntekijöillesi sekä heidän perheelleen tilaisuus ostaa tuotteita ja/tai palveluja alennettuun hintaan. Tarjousten ei tarvitse rajoittua omaan yritykseesi, joten ota yhteyttä yrityksiin, joiden tuotteiden/palvelujen arvelet kiinnostavan työntekijöitäsi.
  • Käyntikortit – Uskomatonta kyllä, henkilökohtaisissa käyntikorteissa on edelleen emotionaalista vetovoimaa, ja jos annat työntekijällesi mahdollisuuden olla luova tehtävänimikkeensä suhteen, voi se kohottaa heidän itsetuntoaan.
  • Autoetu – Sen lisäksi, että yritys tarjoaa tavallisen autoedun tien päällä työskenteleville, voisit tarjota lisäksi ajoneuvoja työntekijöiden henkilökohtaiseen käyttöön. Nämä voisivat olla hybridejä tai sähköllä kulkevia ekoautoja, jotta vihertäväkin puoli on kunnossa.
  • Kuntosalijäsenyydet – Terve, hyväkuntoinen henkilöstö on yleensä tyytyväistä, joten ota yhteyttä paikalliseen kuntosaliin tarjotaksesi alennuksia työntekijöillesi.
  • Ilmaiset hedelmät – Ilmaiset hedelmät ovat halvempia kuin kuntosalijäsenyys ja ne osoittavat että välität henkilöstösi terveydestä ja hyvinvoinnista. Hedelmät myös tuovat väriä toimistolle.
  • Hieronta - Monet yritykset tarjoavat nykyisin työpaikalla säännöllistä hierontaa, joka auttaa rentouttamaan ja virkistämään työntekijöitä.
  • Sisustaminen – Uskomatonta, mitä tuore maalikerros voi tehdä työympäristölle, ja vaikka mukava toimisto ei välttämättä ole etuus sinänsä, niin ruma toimisto voi takuulla vaikuttaa mielialaan.

Mitä ikinä leikkaatkaan, älä leikkaa etuja
Muista aina, että työntekijät ovat tärkein voimavarasi. Heidän pitämisensä tyytyväisinä ja sitoutuneina on tärkeää, kun budjettileikkaukset ja irtisanomisuhka heittävät pitkän varjon työpäivän ylle.

Henkilöstöetuja täytyy ehkä vähentää tai priorisoida uudelleen riippuen kulloisistakin markkinatilanteesta mutta tarve osoittaa sitoutumista työntekijöille pysyy vakiona. Motivoituneet työntekijät reagoivat työskentelemällä ahkerammin, joten niillä organisaatioilla, jotka edelleen tukevat ja palkitsevat työntekijöitään vaikeinakin aikoina, on parhaat mahdollisuudet nousta voimakkaina talouden elpyessä.

Seuraa etujen käyttöä
Uskomatonta kyllä useimmat yritykset näyttävät turvautuvan pelkkiin pysyvyyslukuihin todistaakseen sen, että heidän etuohjelmansa toimivat. Mitä etuja päätätkään tarjota, on hyvä seurata niiden ROI:ta eli etujen käyttöön panostetun rahan tuomaa hyötyä.

On myös järkevää mitata etujen käyttöastetta. Muista kuitenkin, että edun matala käyttöaste ei välttämättä tarkoita sitä, että se tulisi hylätä. Ehkä siitä täytyy vain viestiä paremmin sekä sisäisesti että myös rekrytointikampanjoissasi.

Back to top