1. Etusivu
  2. Henkilöstöasiat
  3. Esimiestaidot
  4. Kuinka huolehtia uudesta työntekijästä

Kuinka huolehtia uudesta työntekijästä

Kuinka huolehtia uudesta työntekijästä

Sanotaan, että ensivaikutelma ratkaisee ja asia on todellakin näin, kun autat uutta työntekijää liittymään tiimiisi.

Ilmassa leijuu jännitys ja hermostunut energia, kun uusi työntekijä yrittää vakiinnuttaa paikkansa uudessa ympäristössään ja nykyiset työntekijät selvittävät, mikä uusi ryhmän jäsen on miehiään. Sinun tehtäväsi on varmistaa, että tämä prosessi soljuu kitkattomasti.

Perusteet selviksi
Kun olet toivottanut uuden työntekijän tervetulleeksi yritykseen ja näyttänyt hänelle missä hän tulee työskentelemään, tulisi sinun kertoa perustiedot toimistostanne ja tehdä esittelykierros. Näytä mistä saa kahvia, mihin jättää takki, mistä WC löytyy, kuinka puhelimesta soitetaan ulos, mihin pysäköidä auto, sekä muut työpaikan arkeen olennaisesti kuuluvat asiat.

Yritä aina mennä uuden työntekijän kanssa lounaalle hänen ensimmäisenä työpäivänään muutaman kollegan kanssa, jotta voit tutustua häneen epävirallisemmassa ympäristössä. Älä kuitenkaan ota mukaan liian montaa henkilöä, koska et halua säikäyttää häntä ensimmäisenä päivänä.

Jos mahdollista, osoita hänelle mentori, joka tekee samantyyppistä työtä ja jolta hän voi oppia, kun et ole käytettävissä. Pyydä mentoria kertomaan parhaista paikallisista kahviloista, joihin voi mennä lasilliselle työpäivän jälkeen ja mahdollisista tärkeistä toimiston menettelytavoista. Uuden työntekijän on myös hyvä tietää, mikäli vastapäätä istuva henkilö on toimitusjohtajan poika, jotta voidaan välttää sammakoiden päästäminen suusta!

Hommat haltuun
Esittelyjen jälkeen sinun tulee ryhtyä asteittain tarjoamaan sitä tietämystä, jonka avulla uusi työntekijä suoriutuu työstä, johon hänet on palkattu. Ohjaa hänet yrityksen verkkosivuille, jotta hän voi ryhtyä selvittämään, mitä yritys tekee ja miten hän sopii kokonaiskuvaan.

Jos edelliseltä tehtävässä toimineelta työntekijältä on jäänyt "testamentti", pyydä seuraajaa lukemaan se perusteellisesti ja tekemään muistiinpanoja tarpeen mukaan. Sinun tulisi pitää myös itselläsi kopio tästä asiakirjasta, jotta voit seurata miten hyvin uusi työntekijä omaksuu työn eri osa-alueet.

Sinulla on luultavasti CV:n ja haastatteluprosessin perusteella hyvä käsitys siitä, miten paljon tietoa uudella työntekijällä on jo valmiiksi, mutta jopa kaikkein kokeneimmat työntekijät tarvitsevat tietyn määrän koulutusta. Pyri muodollisen perehdytysohjelman lisäksi järjestämään hieman aikaa siihen, että hän voi tutustua työhön ja järjestelmiin itsenäisesti. Joskus itsenäinen tutkiskelu asioiden selvittämiseksi toimii parhaiten.

Säännöllisiä tapaamisia tulisi pitää läpi koeajan niin että uudella työntekijällä on joka vaiheessa selkeät tavoitteet täytettävänään. Tämä antaa hänelle jotakin, mihin keskittyä ja sinulle puitteet arvioida häntä.

Tutustuminen
Kannusta uutta työntekijää ensimmäisen viikon aikana järjestämään tapaaminen kaikkien niiden henkilöiden kanssa, joiden kanssa hän työskentelee päivittäin. Nämä voivat olla joko ryhmä- tai kahdenkeskisiä tapaamisia. Sen sijaan että järjestäisit tapaamiset hänen puolestaan, on parempi, että kehotat häntä ottamaan itse yhteyttä, koska siten hän oppii nimet, vastuualueet, kokoushuonekäytännöt jne.

Esittele uusi työntekijä talousosastolta henkilölle, joka hyväksyy hänen kulunsa, IT-tiimille, joka auttaa kun tietokone ei toimi, ja postihuoneen tiimille, joka pitää huolen että postit saapuvat ja lähtevät.

Uuden työntekijän täytyy myös ottaa yhteyttä alihankkijoihin ja asiakkaisiin esitelläkseen itsensä ja selvittääkseen, miten liikesuhteita hoidetaan.

Kun asiat eivät suju
Riippumatta siitä, miten hyvin rekrytointiprosessisi on sujunut, joskus saatat vain tehdä väärän päätöksen. On monia syitä, miksi uusi rekrytointisi ei sovikaan työyhteisöön. Hänen osaltaan kyse voi olla siitä, että hän ei pidä työstä niin paljon kuin odotti. Ehkä työmatka on liian pitkä. Ehkä hänelle on tarjottu parempaa paikkaa muualta.

Sinun näkökulmastasi työntekijä ei ehkä vain täytä työn vaatimuksia, tai hän ei sovi yhteen nykyisten työntekijöiden kanssa. Koeaika on olemassa juuri tätä varten, ja ennen sen päättymistä molemmilla osapuolilla on mahdollisuus purkaa työsuhde ilman jälkiseuraamuksia.

Olipa syy mikä hyvänsä, jokaisen on parempi kohdata tilanne mahdollisimman varhain. Vaatii enemmän kanttia myöntää, että on tehnyt virheen, kuin jatkaa ikään kuin ongelmaa ei olisi.