Ostoskori 0,00 €

Ohjeita rekrytointiin

 

Internet on parantanut maailmaa monin tavoin, eikä rekrytoinnin maailma ole jäänyt tästä paitsi. Voit nyt tavoittaa laajemman joukon työnhakijoita entistä kekseliäämmillä tavoilla.

Eri medioiden plussat ja miinukset
Seuraavaan listaan on koottu eri medioiden plussia ja miinuksia.

Sanomalehdet (paikalliset ja valtakunnalliset)
  • Plussat — Suuri peitto, alueellinen kohdistus mahdollista, joustavuus ilmoituksen koon suhteen
  • Miinukset — Korkeat ilmoitushinnat, vaatii enemmän suunnittelu- ja hallintaresursseja, lyhyt aikajänne, seuranta vaikeaa
Aikakaus- ja ammattilehdet (toimiala, yleiset)
  • Plussat — Tarkemmin rajattu kohderyhmä, joustavuus ilmoituksen koon suhteen
  • Miinukset — Korkeat ilmoitushinnat, vaatii enemmän suunnittelu- ja hallintaresursseja, lyhyt aikajänne, seuranta vaikeaa
Sähköinen media (TV, radio, elokuvat)
  • Plussat — Korkea vaikuttavuus, suuri peitto, kohdistaminen mahdollista
  • Miinukset — Korkeat hinnat, vaatii enemmän suunnittelu- ja hallintaresursseja, lyhyt huomioaika, seuranta vaikeaa
Ulkomainonta (mainostaulut, julkinen liikenne)
  • Plussat — Korkea vaikuttavuus, suuret ilmoituskoot, laaja peitto
  • Miinukset — Korkeat hinnat, vaatii enemmän suunnittelu- ja hallintaresursseja, lyhyt huomioaika, kohdistaminen vaikeaa, seuranta vaikeaa
Nettimainonta
  • Plussat — Ajasta ja paikasta riippumattomuus, nopeus, haluttaessa pitkälle kohdistettua, mahdollisuus hyödyntää liikkuvaa kuvaa, seuranta- ja hallinnointityökalut, kustannustehokkuus
  • Miinukset — Riippuvainen sisällön laadusta, koko rajoitteet (esim. bannermainonta)

Kuten muussakin ilmoittelussa, on vastuullasi varmistaa, että saat kaiken irti kampanjastasi. Nettimainonnan etuna on, että sinulla on vara testata, mikä lähestymistapa toimii parhaiten ja käytettävissäsi ovat seurantatyökalut, joilla pystyt mainontasi tehoa seuraamaan.

Rekrytointi-ilmoittelun osalta suurimpana erottavana tekijänä muihin medioihin verrattaessa voidaan myös pitää sitä, että halutessasi voit käyttää tukena CV-tietokantoja. Miksi siis käyttäisit aikaa ja rahaa työpaikkailmoituksen luomiseen tai valtavan hakemusmäärän käsittelyyn, kun voit pari hakusanaa syöttämällä saada näytöllesi CV:itä, jotka vastaavat vaatimuksiasi.

Kampanjan rakentaminen
Voit muodostaa tehokkaan rekrytointikampanjan nettiin esim. seuraavilla elementeillä:

  • Työpaikkailmoitus — Työpaikkailmoitus on kampanjasi ydin, joka myy avoimen työpaikan työnhakijoille. Käytä siis sen laatimiseen aikaa. Ensin on valittava työpaikkailmoitukselle sopiva otsikko. Se ei välttämättä ole tehtävänimike, jota käytätte sisäisesti. Mieti, mitä tehtävänimikettä etsimäsi työnhakijat etsivät ja pidä otsikko yksinkertaisena.

    Tehtäväkuvauksesta taas tulisi käydä selkeästi ilmi tehtävän vastuualueet ja sen tarjoamat mahdollisuudet. Varmista, että liität mukaan runsaasti relevantteja hakusanoja, jotka auttavat työpaikkaasi nousemaan myös hakukoneissa.
  • CV-tietokanta — CV-tietokannan käyttäminen työpaikkailmoituksen tukena nopeuttaa rekrytointiasi. Nopeimmillaan sovit haastattelun jo seuraavalle päivälle. CV-tietokannasta voit myös tavoittaa työnhakijat, joiden tuntosarvet uuden työpaikan suhteen eivät juuri nyt ole pystyssä. CV-tietokannasta voit lisäksi nopeasti tarkastaa millaista osaamista markkinoilla on tarjolla ja mikä on palkkatoiveiden taso.
  • Bannerkampanja — Niin hyviä kuin tekstipohjaiset työpaikkailmoitukset ovatkin, joskus mikään ei voita iskevää mainosta, joka herättää työnhakijoiden huomion ja mielenkiinnon. Voit olla niin luova kuin haluat ja viestiä brändiäsi työnhakijoille. Lisäksi voit määrittää kampanjallesi sopivat kohderyhmät tai kohdealueen sopivilla viesteillä höystettynä.

Näiden elementtien yhdistäminen toisiinsa saumattomasti helpottaa työntekijöiden etsimistä ja toisaalta työnhakijoita löytämään työpaikkailmoituksesi, kiinnostumaan siitä ja sen jälkeen toimimaan sen perusteella. Voit kampanjasi sisällön mukaan tavoitella joko mahdollisimman laaja joukkoa työnhakijoita tai jos hakijoiden laatu on tärkeämpää kuin hakemusten määrä, voit tehdä kampanjastasi niin kohdistetun kuin haluat.

Ole luova
Suhteellisen uutena mediana internet kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia, joilla voit parantaa rekrytointikampanjasi tavoittavuutta.

  • Video — Kuvasta ja äänestä on tulossa yhä tärkeämpiä työkaluja yrityksille, ja internetin käyttäjiin viitataan usein YouTube- tai iPod-sukupolvena. Yritykset hyödyntävät tätä teknologiaa tarjoamalla videoesittelyjä itsestään ja työntekijöistään. Voit liittää työpaikkailmoitukseesi tai bannerkampanjaasi tällaisen videon, jolla houkuttelet työntekijöitä ja vahvistat työnantajamielikuvaa.
  • Blogit — Blogeja löytyy kaikenlaisista aiheista ja ne ovat mainio tapa näyttää yrityksesi inhimillinen puoli. Voit esimerkiksi pyytää jotakuta työntekijöistäsi bloggaamaan kurssista, johon hän osallistuu tai kirjoittamaan sekalaisista sosiaalisista riennoista, joita yhtiösi järjestää. Kuvat työntekijöistäsi pitämässä hauskaa ovat mainio myyntiargumentti.
  • Sosiaalinen media — Ehkäpä suurin nettivallankumous sitten internetin saapumisen massamarkkinoille ovat verkostoitumissivustot kuten Facebook ja Twitter jotka tarjoavat ihmisille kautta maailman mahdollisuuden pitää yhteyttä sekä jakaa ajatuksiaan ja ideoitaan. Se, miten liität rekrytointikampanjasi tähän maailmaan, riippuu sinusta, mutta tekemällä sen oikein voit saavuttaa erittäin vastaanottavaisen yleisöön.

Netin suhteen on tärkeää muistaa, että se on avoin media, jossa ihmiset voivat keskustella asioista avoimesti ja he myös tekevät niin. Jos hyödynnät sen tarjoamia mahdollisuuksia, voi rekrytointikampanjasi ryhtyä elämään omaa elämäänsä ja tavoittaa kaikenlaisia ihmisiä, jotka eivät muuten olisi löytäneet ilmoitustasi.

Netin oikeanlainen käyttö vaatii kuitenkin tietynasteista sitoutumista. Blogin tai Facebook profiilin perustaminen ja sitten sen jättäminen päivittämättä 6 kuukaudeksi saattaa itse asiassa vaikuttaa negatiivisesti työnantajamielikuvaasi.

 

 
 
Arvosteluja yhteensä:
4
 

*=Pakollinen
(sähköpostiosoite)
(sähköpostiosoite)

Sähköpostisi on lähetetty.
Printtaa tämä sivu